TrabiLap - mindent a Trabantról

Típusok, történet, átépítések, találkozók, események, kölcsönzők, túrák, szerelők, viccek

Típusok, történet

P50 (500) 1957-1962

1957-ben mutatták be a lipcsei vásáron óriási sikerrel az NDK népautóját. A Trabant nevet közvéleménykutatás során választották. A P betű a német Personenkraftwagen (személygépkocsi) szóból ered, az 50 pedig az 500 cm³-es motorra utal. A kétütemű motor teljesítménye 13 kW. Az első példányok díszléc nélkül, később díszléccel készültek.

1959-től Trabant 500 néven forgalmazták, apróbb módosításokkal, egy egyenes díszléccel, immár kombi verzióban is.

 800px-trabant_p50_front.jpg

Trabant 600 (P60) 1962-1964

1962-ben típusváltást hajtottak végre, mindenekelőtt a motor 600 cm³-es, 17 kW-os lett. Külsőleg nem sokban különbözik az 500-as modelltől, csak a dupla díszléc tűnik fel.

 trabant_600_kombi_l.jpg 

Trabant 601 (P601) 1964-1990

Új karosszéria, 18 cm-el hosszabbbb kivitel, mindez továbbra is a 17 kW-os kétütemű motorral. Először 1967-ig tervezték a gyártást, de az új modell késett. Végül 26 évig gyártották minimális változtatásokkal. Közben megjelent ugyan egy-egy új modell prototípusa, de azok sorozatgyártása sohasem indult el. Olyan nagy volt az igény az autóra, hogy egyszerűen lehetetlen volt leállni a gyártósorok átállítása miatt, így komolyabb változtatások sem történtek. Közben egyre nagyobb kapacitásokat kötött le a pótalkatrészek gyártása is, hiszen az autók évtizedekig üzemben voltak.

Az NDK-ban különösen hosszú volt a várólista, és folyamatosan nőtt. A csúcs  26 év volt. Mivel a jó állapotú használt autók ára messze fölötte volt az újnak, így olyanok is feliratkoztak a listára, akik nem akartak autót tartani, csak megvenni, és azt azonnal nyereséggel továbbadni (az NDK-ban nem kellett fizetni a feliratkozáskor, mint Magyarországon, ugyanakkor mindenkinek egyszere csak egy előjegyzése lehetett).

Több modell létezett a 600-asból, apróbb felszereltségbeli különbségekkel. Nálunk különlegesség-számba a mentek a Tramp terepjárók, melyekből alig egy pár darab jött be az erdőgazdaságokhoz. A berlini fal környékén azonban gyakorta láthattunk járőröző hadi-Trabantokat, melyeket az egyesülés után a hadsereg fillérekért selejtezett, ma szinte lehetetlen hozzájutni egyhez.

 trabant60121.jpg

Trabant 1.1 1989-1991

A típusváltásra 1989-ig kellett várni, akkor is egy alacsony költségű megoldás született. 1100 cm³-es Volkswagen motor került a négyütemű Trabantba, ami külsőleg csak apróbb ráncfelvarráson ment keresztül.

Mire a sorozatgyártás 1990-ben beindult, már alá volt írva a német valutaunióról szóló szerződés. Nyugatinémet márkáért pedig már senki sem akart Trabantot venni. Magyarországra viszont továbbra is jelentős tételben jöttek, és vannak ma is üzemben a négyütemű Trabik.

800px-trabant_1_1.jpg 

33 év után ért véget a Trabant gyártása, 3 millió példány készült belőle. Érdekesség, hogy 1994 és 96 között újra piacra került 444 db null-kilóméteres példány. Ez egy Törökországban elfekvő készlet volt, ami visszakerült Németországba.

Miközben az utolsó példány is lassan 20 éves, még ma is gyakran találkozunk velük az utakon, bár egyre többet tartanak csak hobby-autóként, viszonylag csekély használat mellett.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 4
Tegnapi: 6
Heti: 20
Havi: 18
Össz.: 10 915

Látogatottság növelés
Oldal: Típusok, történet
TrabiLap - mindent a Trabantról - © 2008 - 2024 - trabilap.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »